Lightning, thunderstorms and the rain thats pouring down



                                             









Damn, vilken tidig morgon med världens brak väder, man skulle ju kunna tro att det var massa paparazzi fotografer utanför. Det var blixtrar på heela himlen , jag har nog aldrig sett så mycket blixtrar samtidigt i hela mitt liv. Skraj blev man ju också, man har ju hört att man ska koppla ur alla sladdar och jag tänkte direkt på fläktarna som var i kopplade. Fick en bild framför mig att taket skulle ramla in över mig. Inte undra på varför jag var så orolig igår, jag känner direkt om det ska bli oväder. Jag undrar också vart blixten och åskan kommer ifrån och varför. Kanske finns det en väder gud i alla fall...
         


???


Svar på kommentarer>
Isabella Jo det är häftigt också, men scary too P&K

Bror tack nu vet jag vad blixten kommer ifrån i guess im too worried sometimes. p& k

Kommentarer
Postat av: Mims

Här regnar det bara :P slipper blixtrarna..

2009-07-30 @ 19:02:59
URL: http://ellierim.blogg.se/
Postat av: Bror liten

Varför åskar/blixtrar det?

Svar: I åskmolnet samlas negativa laddningar i den nedre delen och positiva i den övre. När spänningsskillnaden mellan marken och molnet eller mellan molnets olika delar blir tillräckligt stor sker ett överslag och det bildas en gnista, blixten. Denna separation av elektriska laddningar är alltså grunden till att åska uppkommer. Man vet dock inte säkert hur separationen går till mer än att det krävs att molnet innehåller både vattendroppar och snöflingor.



Lilla syster på de flesta hus om inte alla så finns det åskledare:En åskledare är en anordning som placeras på en byggnads tak och skyddar byggnaden från de skador en blixt ur ett åskväder kan orsaka. Blixten leds ned till en jordledare som sprider laddningen i marken. Benjamin Franklin konstruerade 1752 den första åskledaren. Jordledaren är ofta gjord av koppar, då koppar leder ström mycket bra.



Oroa dig inte. lightning-conductor heter det på engelska. Fråga Anthony om ni har en.

P&K /Jann

2009-07-30 @ 20:00:15
Postat av: Isabella Malmqvist

fast jag kan tycka att aska och blixtrar ar ganska haftigt. Tank vad kraftfull naturen kan va. Men det e klart att man blir lite radd ocksa.

2009-07-30 @ 20:15:06

Kommentera inlägget här:

WHATS UR NAME BRO/SIS'?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

WHAT'S UR THOUGHTS?:

Trackback
RSS 2.0